Koniec BBM dla konsumentów. Czy podobny los czeka 2-letniego KEYone?

14 lat temu debiutował BlackBerry Messenger – komunikator, który w 2005 roku zdobył serca użytkowników BlackBerry pozwalając w łatwy i prosty sposób dodawać znajomych i konktaktować się z nimi natychmiastowo. Jako wielka konkurencja dla tradycyjnych wiadomości tekstowych, BBM oferował znacznie więcej, bez dodatkowych kosztów, a z każdym rokiem nowości przybywało. Słynący z niezawodności komunikator przez całą swoją karierę przestał działać tylko 1 raz, gdy w 2011 roku brytyjska siedziba BlackBerry (jeszcze wtedy Research in Motion) kompletnie straciła dostęp do prądu.

Niestety wraz ze spadkiem popularności BlackBerry na światowym rynku pozycja ich Messengera malała równie szybko, a udostępnienie go na konkurencyjnych platformach zdominowanych przez WhatsAppa, Vibera, czy Messengera, ale o wiele uboższego w funkcje, niestety nie przyniosło wiele dobrego. W 2017 roku BlackBerry sprzedało licencję do aplikacji BBM indonezyjskiej groupie Emtek, gdyż to właśnie w tym kraju BlackBerry Messenger miał najwięcej aktywnych użytkowników, ale po raz kolejny zabieg ten nie przyniósł wielu korzyści.

18 kwietnia dowiedzieliśmy się bowiem, że Emtek kończy wsparcie BBM dla użytkowników indywidualnych. Oznacza to, że od 31 maja z BBM jedynie będą mogli korzystać klienci, którzy wykupili wsparcie dla BBM Enterprise. BBMe jest przeznaczony dla użytkowników biznesowych i choć sama aplikacja jest darmowa, jej koszt wynosi 2.50$ za pół roku użytkowania. W zamian otrzymujemy szyfrowanie end-to-end, edycję/cofnięcie wysłanych wiadomości i kilka innych funkcji niedostępnych w konsumenckiej wersji. Mimo wszystko raczej przesiadka na BBMe nie jest warta naszych pieniędzy, gdyż nie wiadomo jak długo potrwa wsparcie dla wersji płatnej.

Jakby złych wieści było mało to na koniec kwietnia usłyszeliśmy jeszcze o zakończeniu rozwijania Productivity Tab, Power Center, Notable i Device Search, czyli aplikacji dedykowanych od BlackBerry dla Androida. 

Na szczęście nie oznacza to, że te aplikacje znikną z naszych telefonów, ale nie możemy liczyć na ich dalszy rozwój, aktualizacje i przede wszystkim – łatanie ewentualnych luk w zabezpieczeniach. BlackBerry też nie będzie w stanie udzielić wsparcia w razie problemów z którąś z powyższych apek.

Podsumowując ten ciąg nieprzyjemnych wiadomości ze świata BlackBerry, ostatnio na forum kanadyjskiego operatora komórkowego, Rogers pojawiła się informacja o zakończeniu wsparcia dla KEYone, co dosłownie nas zszokowało, gdyż w końcu jest to 2-letni produkt od BlackBerry Mobile, a to mogłoby oznaczać kompletnie porzucenie rynku słuchawek konsumenckich. Pracownik Rogers wypowiedział się następująco:

„BlackBerry has informed us that the KEYone has reached End of Life status for software support – they had promised 2 years of software updates, and now we are at the end of 2 years. We have been told that this April security update will be the last software update they will deliver for the KEYone.”

Oczywiście nie jest to oficjalny komunikat od BlackBerry Mobile, więc można mieć nadzieję, że to tylko nieporozumienie, w końcu KEYone został zakwalifikowany do programu urządzeń „Recommended for Enterprise”, a przez status ten miał gwarantować minimum 3 lata wsparcia dla aktualizacji zabezpieczeń, a dodatkowo oznaczałoby to, że użytkownicy, którzy nabyli KEYone w wersji brązowej nie mogliby liczyć nawet na ROK wsparcia…

Będziemy śledzić sprawę i na bieżąco poinformujemy Was o tym jak potoczy się ten temat.

Artur Patnaik

Z BlackBerry od 2009 | BBHub.pl ma dać nową jakość artykułów dla fanów BlackBerry w Polsce. Kontakt: artur@bbhub.pl

Może Ci się również spodoba

%d bloggers like this: